HTML

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • Donjon: Csatlakozom. Mi is hamar meguntuk, hogy 6. szinten már elég kemények voltak a karakterek, daráltu... (2014.03.16. 10:44) Tápos Mákos
  • Majdénmegmondom: Én egész más miatt ábrándultam ki a Mókusból: Ynev miatt. Számomra teljesen érdektelen, pozőr tuca... (2014.03.15. 09:44) Tápos Mákos
  • HavasiG: Hehe, nekem is volt tűzvarázslóm, akinek az utolsó dobótőrén is 4 -es rúna volt. :) Aztán normali... (2014.03.13. 11:18) Tápos Mákos
  • KuraudoSutoraifu: Sajnos nálam is az "megutáltam" szó lett az, ami legjobban illett a helyzetre. Azóta porfogó a pol... (2014.03.12. 08:19) Tápos Mákos
  • trollfin: Hello Remek cikk! Én is pont most készíttetettem el egy paklit. Jó látni, hogy színesítő elemként... (2013.11.15. 10:30) Dark Heresy: Emperor's Tarot
  • Utolsó 20
Hobbies Other

Szerepjáték a harmadik X környékén

tengerSAM (törölt) 2011.07.21. 10:22

Nemrég olvastam egy másik blogban, hogy milyen problémák vannak a szerepjátékkal, ha dolgozó, családos emberek próbálják közösen művelni. Szándékosan nem nevesítem a blogot és az írót, hiszen nem célom az illetőnek ellentmondanom, és nem is szándékozom kategorikusan cáfolni az ott megjelent véleményét. Viszont bennem is motoszkált ez a téma egy ideje, így kapok az alkalmon, és én is leírom az én tapasztalataimat a témában. Mégegyszer jelzem: a jelen cikk nem az említett blogpost cáfolata, hanem - ha úgy tetszik - egy más szemszögből írt kiegészítője.

UPDATE: időközben okafogyottá vált a hivatozott blog "titkolása", így közkézre bocsátom a linkjét: http://grpg.blog.hu/2011/07/14/szerepjatek_30_felett

Megjegyzés 1: a hivatkozott cikkel egyetértek, azaz valóban ez a jellemző.
Megjegyzés 2: a cikket azzal egészíteném ki, hogy mindemellett nem kell törvényszerűnek tekinteni az ott leírtakat, ahogy azt az alábbiakban ki  is  fejtem.

Én már benne járok a harmadik X-ben, kisgyerekes és egyben nagycsaládos, fő- és mellékállásos emberként bizony némiképp korlátozottabbak a lehetőségeim, mint mondjuk huszonéves egyetemistaként voltak. Nekem szerencsém van: a család úrnője partner abban, hogy a hobbimnak hódolhassak, nem vagyok korlátozva  sem időben, sem egyebekben - és ez fontos dolog, ami nem mindenkinek adatik meg.

Jelenleg egy WFRP csapatban mesélek (5+1 ember), és az átlagéletkor kb. 30 körül mozog, ami azt jelenti, hogy mindenki dolgozó ember, bár családja csak kettőnknek van. Van olyan, aki több műszakban tolja a melót, mégis az esetek 90%-ában sikerül hetente időpontot egyeztetni a játékra. Fix időpont nincs, bár már kezd kikristályosodni, hogy mely napok a legesélyesebbek. Mivel nem vagyunk kevesen, és volt már egyszer egy 3 hetes kihagyás (nem tudtunk egy mindenkinek megfelelő időpontot találni), ezért bevezetésre került, hogy ha csak egy valakinek nem jó egy időpont, akkor megtartjuk a játékot, az illető pedig választhat, hogy NPC-ként én terelgessem a karakterét, vagy - ha a lehetőségek engedik - akkor az adott játék időtartamára kiírjam a sztoriból.

A fent említett kötelezettségeim mellett igyekszem időt szakítani az éppen aktuális játék fő vonalainak felépítésére, de mivel nálam mindig több szálon fut a történet, ezért jó pár játékkal előre kell gondolkodnom, és le kell fektetnem a lehetséges sztoriszálakat, amin el tudnak indulni a játékosok. Továbbá igyekszem előre dolgozni, és megalkotni az életút-történet főbb elemeit, így gyakorlatilag később csak az átkötésekkel lesz dolgom, valamint ha a történet kezd közeledni az adott ponthoz, akkor ráérek megalkotni a részleteket, de a sztori gerince már le van fektetve, így könnyű dolgom van.
Két játékalkalom között a felkészülési időm nettó 2 és 8 óra között mozog, de ebben nem csak az aktuális játékra készülés van benne, hanem a történet későbbi eseményeinek megalkotása és a "szakirodalom" olvasása, szemléltető képek keresése és nyomtatása, térképek megalkotása, kézbe adható, megszemlélhető tárgyak beszerzése, handoutok megszerkesztése, stb. Ezen a héten egy például egy XIX. századi, 700 oldalas könyvet olvastam ki, melyben nagyon jól használható leírásokat találtam a középkori életről, amit egy-az-egyben át lehet ültetni a játékba.
Ismerek azonban olyan mesélőt, akinek van ideje és lehetősége arra, hogy ennél nagyságrendekkel több időt töltsön felkészüléssel, amit nagyon irigylek tőle. :)
Nyilván kényelmes megoldás előre gyártott modulokból dolgozni, de szerintem ha egy mesélő nem kényszerből mesél ("ha más nem vállalja, akkor csinálom én"), akkor biztos vannak alapötletei, amit minimális idő ráfordításával ki tud bővíteni, és a játék közben a hiányzó részeket improvizálásból megoldja - de ez csak az én véleményem.

A játékosoknak nyilván könnyebb a dolga, nekik maximum a karakterükkel kapcsolatos anyagokat érdemes átrágni: pl. varázslónak nem árt tisztában lenni a varázslataival, a papnak a vallásával, a tolvaj sem hal bele, ha van fogalma a középkori zárak és lakatok szerkezetéről, és illő hogy egy lovagot alakító játékosnak legyenek legalább alapfogalmai az udvari etikettről. Persze az adott világ hangulatát is meg kell tudni ragadni, ami legkönnyebben a regényeken keresztül tapasztalható meg.
Ismerek olyan játékost, aki két alkalom között is folyamatosan tájékozódik, és kérdésekkel árasztja el a mesélőjét, és tudok olyanról is, aki a játékalkalmakon kívül - idő hiányában -  nem igazán foglalkozik az adott szerepjátékkal, mégsem állítanám, hogy ettől bármelyikük jobb lenne a másiknál, hiszen alapvetően a hozzáálláson  múlik minden.

Én tapasztalatból úgy látom, hogy az életkor, a munka és a család nem feltétlenül jelenti azt, hogy kompromisszumot kellene kötni a szerepjáték területén (bár nyilvánvaló, hogy a rászánható idő kevesebb, mint egy egyedülálló diáknál), bőven találni olyanokat mesélői és játékosi szinten is, akik nagyságrendekkel több minőségi időt és energiát szánnak e hobbira, mint fiatalabb társaik.

Összességében azonban a befektetett idő mit sem számít: az a lényeg, hogy a játék alatt mindenki jól érezze magát. :)

12 komment Címkék: elmélkedés

A bejegyzés trackback címe:

https://rpgs.blog.hu/api/trackback/id/tr283085605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gauss_87 2011.07.21. 10:50:25

Hm, jó kis cikkre sikeredett. Én azt amire ezt írtad kiegészítésképpen nem olvastam. Nagyon panaszosan vélekedik az író a 30-on túli szerepjátszásról?

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2011.07.21. 11:01:47

Nem kifejezetten, csak az én olvasatomban úgy tűnt, mintha arrül szólt volna a hivatkozott cikk, hogy a munka és a család okozta időhiány miatt kompromisszumokat kellene kötnünk a szerepjátékban - amivel persze nem értek egyet. Természetesen vannak objektív körülmények, amiken nem nagyon lehet változtatni, így inkább legyen egy minimális felkészülést igénylő modulmese, minthogy egyáltalán ne játsszon valaki. Én csak arra próbáltam rávilágítani, hogy van lehetőség 30 fölött is "kompromisszumok nélküli" játékra.

Gauss_87 2011.07.21. 12:04:06

Véleményem szerint is meg lehet oldani, persze mindenkinek máshogy sikerül. Van akinek jobb körülményei vannak az időszakításra mint másoknak. Ez van sajna...

Guild 2011.07.21. 18:45:25

Nem igazán értem miért nem hivatkoztál a posztomra, de ez legyen a te dolgod.
Mindenesetre én nem érzek nagy különbséget a két álláspont között. Te is elismered, hogy családos dologzó emberként nincs annyi időnk a játékra mint régen. Ez szerintem kompromisszumokat szül. Nem azt mondom, hogy komoly csorbát szenvedne a szerepjáték szinvonala, de el kell fogadni a korlátokat.
Egyébként irigyellek, hogy van időd 700 oldalas könyvet kiolvasni egy hét alatt. :)

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2011.07.21. 21:51:00

Én pont azt írtam, hogy nem törvényszerű a kompromisszum, én pl. ugyanannyi időt szánok rá, mint korábban, maximum a játékok gyakorisága kevesebb (max heti 1-2).
A könyvet pedig két nap alatt olvastam ki, mondjuk hírhedt vagyok arról, hogy három nap alatt bármilyen vastag könyvet képes vagyok kivégezni. :)

Blobov 2011.07.26. 06:50:38

Hümmögtem és fejet vakartam: egyrészről kötözködve 30 felett bizony nem a 3. X, hanem a negyedikben jár már az ember (hiszen 0-10-ig tart az első)...

Másrészről, szerencsés ember vagy: sokkal inkább szóltak a szívemhez Guild szavai - míg Neked van 2-8 órád hetente készülni, nekem az utóbbi időben nem jut ennyi. Nem mintha idő lenne kevesebb, inkább úgy érzem, hogy az észleszívó munka után az ötletelésre, az alapötletelésen túli konkrétumok felrajzolására marad kevesebb türelmem és eszem. Pici gyerekek mellett az ember nem nagyon tudja ráadásul törni a fejét holmi kalandokon, főleg úgy, hogy közben a gyerekekkel való játék alatt is szerepjátszik (hiszen én vagyok Thomas, vagy épp valamelyik dinó, esetleg a boltosbácsi), így időként maradna a munka alatti szabadidő (ami egyre kevesebb), vagy az az időszak, amikor a gyerekek pihennek, az viszont inkább a saját rekreáció idejévé (vö.: olvasás, tévézés, stb.) vált.
Mindemellett a játékosok is változnak: a közösség számára is fontosabb az együttlét, mint az együttlét eredeti célja. Gyakoriak a kiszólások, poénkodások, nehezen pörög föl a "kaland". Mindez nem azt jelenti, hogy nem érezzük jól magukat, csak annyit, hogy másképp...

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2011.07.26. 08:17:46

Tényleg nem akarok kötözködni, de a címben az szerepel, hogy a harmadik X *környékén* amivel a 30 év körüli (mondjuk 25-35 között) időszakra céloztam. Tehát ebben nincs elírás. :)

A másikkal kapcsolatban pedig továbbra is tartom a véleményem, hogy *nem törvényszerű*, hogy másképp élvezzük a szerepjátékot. Van, akinek nem nagyon van választása, de vannak (szép számmal) olyanok is, akik szerencsésebb helyzetben vannak - ahogy azt írtam is.

Éppen ezért közöltem már az elején, hogy nem célom ellentmondani Guild postjának, mindössze kiegészíteni szeretném, hogy akár három pici gyerek mellett is létezik más alternatíva a szerepjátszásra. :)

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2011.07.26. 09:03:10

Update: közzétettem postban a hivatkozott blogbejegyzés linkjét.

Spongedoc · http://spongedoc.extra.hu 2011.07.28. 14:40:44

Én is csatlakoznék az előttem szólókhoz. Már én is benne járok a korban, két gyermekem van és két állásom. Szerencsére nálunk is kooperatív a feleségem a játékkal kapcsolatban, mégis durván havonta 1-3 alkalmat tudunk összehozni. A vicces az egészben, hogy általában a többiek miatt jut csak ennyi idő a szerepjátékra, pedig náluk a "legkomolyabb" kapcsolat is csak házasság, így jóval több szabadidővel rendelkeznek. A különbség az, hogy én a munka és a család utáni szabadidőm 90%-át fordítom szerepjátékra, míg ők ennél jóval kevesebbet. Pedig számtanilag több idejük van, csak másra fordítják, ami természetesen nem baj, de ebből jön össze a havi max 1 „nagy” játék, ahol mindenki ott van. Ezek mellett havi 1-2 alkalommal hárman ülünk össze játszani, akik többet szentelnek a hobbira.
Általában én mesélek, és a felkészülési idő karcsúsága miatt teljesen megváltozott a kalandírás folyamata. Legjobb esetben egy játékülésre max 4 órát tudok készülni (konkrétumok leírása, statisztikák, térképek, kellékek). Ezért álltam át az egyszerű, könnyen módosítható szabályrendszerekre (Kard és Mágia), vagy a régóta ismert egyszerű játékokra (Star Wars D6). A kalandok főként fejben készülnek utazáskor, vagy pillanatnyi pihenőkön. Ennek hátulütője, hogy mindenfelé jegyzeteket kell összeszednem a meséléshez és nincs meg az egész anyag digitálisan összeírva. Sokat rögtönzök, és a szabálybeli hiányosságokat általában szintén helyben találom ki, minthogy könyveket nézzek át a pontos válaszhoz. Viszont pozitív változás lett megfigyelhető a játékban. A játékosok élvezik az új szabadabb kalandokat, az egyszerű szabályokat, és a rendszerek rugalmas kezelhetőségét. Persze nálunk is inkább társasági összejövetel a játék, de sokat szoktunk haladni és a nem tisztázott kérdéseket és a barter részt általában e-mailben rendezzük.
Összefoglalva 30 felett is lehet szerepjátékozni, csak idomulni kell a megváltozott körülményekhez, hogy mindenkinek a lehető legnagyobb szórakozást nyújtsa a játék.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2011.07.28. 15:21:15

Én a váratlan pillanatban megszületett ötleteket webalapú dokumentumban (google docs) gyűjtöm, így minden egy helyen van, sehova semmit nem kell vinnem, elég ha van internet és mindenhez hozzáférek.

Spongedoc · http://spongedoc.extra.hu 2011.07.29. 09:57:50

Én is google docs-ot használok és mesélés előtt szerkesztem nyomtathatóvá. Viszont ahol nincs net, ott marad a papír meg a ceruza. Múltkor pl egy várostromot készítettem elő (rajz, stat, stratégia) míg vártam a dokira. Pár beteg furcsán is nézett mi a csudát csinálok :-)

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2011.07.30. 13:53:49

Guild posztjánál már kommenteltem az én helyzetem (38 éves vagyok és bőven lenne időm a játékra), de azért röviden ide is írok.
A probléma nálunk/nálam a sztenderd csapat széthullása volt. Csúcskorszakunkban, 12-15 éve (uramisten, már leírni is...) 3-4 partink futott párhuzamosan, volt olyan, hogy péntek-szombat-vasárnap ritmusban játszottunk. Aztán ahogy jöttek a gyerekek, a karrier, etc. egyre ritkábban tudtuk összehangolni az időnket, már csak egy kampányunk maradt meg, havonta 1-2 vasárnap délutánra. Aztán szép csendben az is kimúlt. A többi srác a rövidke közös időre inkább kártya, vagy táblás játékokat választott, mert arra nem kell készülni és nem tragédia, ha valaki nem jön el. (Amit Guild írt, hogy megbeszéljük a játékot és ha valaki nem jön el, akkor gémelünk nélküle, egy komoly kampányban nem működő út - szerintem.)
Új partit szervezni pedig elméletileg könnyű, hiszen itt a net - de valahogy mégse működik a dolog, régebben született úgy parti, hogy a Silverlandben összeismerkedtünk vadidegen srácokkal, vagy Holdbázison találkoztunk, megvolt a lelkesedés, spontán történtek a dolgok, ezt én már nem érzem.
Lehet, hogy én vagyok peches, vagy valamit szarul csinálok, de nekem hatrozottan objektív okokból nem megy a szerepjáték 30-on túl.
Nem is lett olyan rövid ez a komment :)
süti beállítások módosítása