HTML

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • Donjon: Csatlakozom. Mi is hamar meguntuk, hogy 6. szinten már elég kemények voltak a karakterek, daráltu... (2014.03.16. 10:44) Tápos Mákos
  • Majdénmegmondom: Én egész más miatt ábrándultam ki a Mókusból: Ynev miatt. Számomra teljesen érdektelen, pozőr tuca... (2014.03.15. 09:44) Tápos Mákos
  • HavasiG: Hehe, nekem is volt tűzvarázslóm, akinek az utolsó dobótőrén is 4 -es rúna volt. :) Aztán normali... (2014.03.13. 11:18) Tápos Mákos
  • KuraudoSutoraifu: Sajnos nálam is az "megutáltam" szó lett az, ami legjobban illett a helyzetre. Azóta porfogó a pol... (2014.03.12. 08:19) Tápos Mákos
  • trollfin: Hello Remek cikk! Én is pont most készíttetettem el egy paklit. Jó látni, hogy színesítő elemként... (2013.11.15. 10:30) Dark Heresy: Emperor's Tarot
  • Utolsó 20
Hobbies Other

Kegyetlen(ül jó) világok

tengerSAM (törölt) 2010.04.12. 08:12

A Savage World játékrendszerről szeretnék pár szót ejteni jelen cikkben. Mélységeiben kitárgyalni nem fogom, egyrészt, mert az RPG.HU cikkeiben ezt más, illetékesebb emberek már megtették, másrészt, mert tulajdonképpen csak ízelítőt akarok adni a játékról.

Talán sokan ismerik a GURPS-ot - na ez is valami hasonló, mégis más. Abban hasonlítanak, hogy mindkettő alapjáték (alaprendszer), ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy az alapszabályokat tartalmazzák, de nincs hozzá világ. Illetve dehogy nincs, méghozzá rengeteg - de azok külön kiegészítőkben vannak. Ugyanazokkal a szabályok alapján játszhatunk őskori misztikus-horror, egy középkori fantasy, újkori steampunk, vagy akár a távoli jövősci-fi világában. Úgy képzeld el, mintha sok különböző szerepjátéknak azonos alapszabálya lenne: ugyanazok a tulajdonságok, ugyanolyan próbadobások, zömében azonos képességek és képzettségek (persze van világspecifikus is bőven). Hogy miért jó? Például mert nem kell minden játékhoz külön megtanulni a szabályokat. És nem mellesleg baromi könnyű áttenni egyik rendszerből a másikba a kedvenc karaktereinket.

De lássuk a Savage Worlds világát, melynek mottója: Fast! Furious! Fun!

Nos, az egyik érdekesség, hogy a karakterek tulajdonság (attributes) és képzettség (skills) fejlesztése nem (pont)érték, hanem kocka-alapú: az erő itt nem 4, hanem  D4, később pedig D6, D8, D10 és D12 fejlődési fokok vannak, azaz az adott tulajdonság vagy képzettség próbadobásait az adott kockával dobod.
A másik, hogy a kezdeményezéshez franciakártyát használ: mindenki (az ellenfelek) is húznak egy lapot, és csökkenő (joker-ász-király-stb.) sorrendben kerülnek sorra a játékosok.
Az is szimpatikus, hogy a harc lebonyolítását kifejezetten figurás modellezéssel képzelik el, a lőtáv és varázslat hatóköre, valamint távolságok (sőt a területre ható sablonok is) a "terepasztal" méretarányában vannak megadva - persze könnyen át lehet számolni yardba, ha az valakinek kedvesebb lenne.
Az alapkönyvben több faj (11!) is megtalálható, köztük egészen egzotikusak is, (pl. atlantiszi!) az adott világ persze bővítheti vagy szűkítheti ezek körét.
A karakter tulajdonságai mindösszesen 5 főértékre (attributes) vannak bontva:  Agility, Smart, Spirit, Strength és Vigor, azaz mondjuk ügyesség, ész, bátorság, erő és energia. Minden karakter D4-et kap kezdetben, ezt 5 pontból fejlesztheti egy-egy szinttel feljebb.
Vannak számított tulajdonságok is, ezeket valamilyen másik tulajdonságból lehet kiszámítani Pace (mozgás), Parry (erre a célszámra dob az ellenfél közelharcban,) Charisma (hozzászámít bizonyos szociális skillekhez), Toughness (sebzéscsökkentő módosító).

Képzettségekből az alapkönyvben kb 25 van felsorolva, mindegyik egy tulajdonsághoz köthető.
Természetesen van itt is előny/hátrány (edge/hindrance), azokból is kisebb (minor) és nagyobb (major). Ezekből meglepően sok (több tucatnyi) van felsorolva; előnyből pl. több mint dupla annyi van, mint hátrányból. Alapból maximum 1 nagy és 2 kis hátrányt lehet felvenni, a nagy 2, a kisebb 1 pontot ér, ezeket tulajdonságfejlesztésre (2 pont), előny szerzésre (2 pont), skill fejlesztésre (1 pont) és plusz pénz szerzésére (1) lehet költeni. Azonban az előnyöknél van megkötés is: csak bizonyos szint elérése után, és meghatározott nagyságú skillek esetén lehet megszerezni.
A felszerelés is széleskörű, a fejszétől a lézerpuskáig, a hintótól az űrcsatahajókig sokmindent megtalálunk itt, bár azért a sci-fi vonalat nem erőltették túl a srácok. Igazából nem is nagyon kell, hiszen úgyis az adott világhoz kiadott könyvben van benne minden fontos dolog.

Ami szintén jó ötlet: minden karakter kap egy ún. wild dice-t, ami egy szimpla D6: ezt minden trait (attribure&skill) dobásnál elguríthatjuk, és ha nagyobbat dobunk vele, mint az normál kockákkal, akkor választhatjuk azt az eredményt.
Ha már dobás: minden dobás nyitott, azaz, ha az adott kockán elérhető maximumot sikerül összecsalnunk, akkor újra dobhatunk, az eredmény pedig összeadódik.
Még egy jó pont a játéknak a "benny"-k miatt: ugyanis minden játék elején kapnak a karakterek 3 izébigyóbogyót, amit kritikus helyzetben fel tudnak használni (bármilyen trait teszt újradobására - persze itt is választható a jobbik eredmény). Továbbá ún. soak roll-ra is költhető, ami azt jelenti, hogy a karaktert ért sebzés csökkenthető a segítségével. Azé' nem örüljünk nagyon, a mesélőnek is vannak bogyói, amiket felhasználhat ellenünk. :) Azt hangsúlyozzák, hogy nyugodtan kőccsük csak a benny-ket, mert úgyis újratermelődnek minden játék elején, a maradék pedig elvész - no de ha mégis marad, akkor minden egyes bogyó után 33% esélyünk van arra, hogy kapunk értük plusz talapsztalati pontot, ami azért nem rossz csere, csak kockázatos.

Gyakorlati tapasztalat, hogy valóban gyors és pörgős egy többszereplős harc is, mondhatnám úgy is, hogy egyszerű, de nagyszerű. Biztos lesz, akit zavarni fog, hogy két harci skill létezik: a fight és a shoot, oszt ennyi - ugyanis a lövésbe beletartozik a parittya és a föld-levegő rakéta, a közelharcba meg a fogpiszkáló és a háromkezes pallos is - de a rendszer működik.

És végül a világok. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon mennyi világ van kidolgozva, egy kb. 4 éves rendszerhez. Nos barátaim, akit érdekel a dolog, az elolvashatja itt, hogy hányat dolgoztak ki eddig hivatalosan (és ebben még nincs benne a rengeteg nem hivatalos, de a neten fellelhető és letölthető rajongói világok): http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Savage_Worlds_books (akinek van rá ideje, nyugodtan számolja meg, én feladtam az első 50 után)

Ízelítőnek szerintem elér ennyi, ha valakit érdekel ez a szerepjáték, akkor elolvashatja a bővebb és részletesebb ismertetőt az alábbi linken: http://www.rpg.hu/iras/mutat.php?cid=5193

Szólj hozzá! Címkék: ismertető linkajánló savage worlds

A bejegyzés trackback címe:

https://rpgs.blog.hu/api/trackback/id/tr411907294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása