Terítékre kerül az egyik szívfájdalmam, a Shadowrun (3. kiadás) egyik achilles-sarka, az elektronika.
Tudom, hogy az első kiadás 21 éve került a polcokra és azóta robbanásszerűen változott meg a számítástechnika, az internet és az elektronika, de a harmadik kiadás "csak" 12 éve, '98-ban látott napvilágot, amikor már a tendenciák jól látszottak. Ennek ellenére a játékban (2060-ban) a mágia fejlettsége mellett az elektronika szánalmasan "elmaradott", bár vannak cyber-cuccok, és bioware-k, mégis gyerekcipőben jár sok olyan dolog, ami már most is messze túlhaladottnak tekinthető.
Ott van pl. a Megapulse-probléma. A szabálykönyv szerint 1 MP egy percnyi videofelvételnek felel meg. A könyben található eszközök 100-1000 MP-nyi tárolókapacitással rendelkeznek, ami elképesztően kevés. Tessék belegondolni, hogy egy mai DVD (4,5 GB)-t veszünk alapul (ami igen jó videominőséget jelent), azon nagyjából 2 órányi video fér el, azaz 1 percnyi képanyag 38.4 Megabyte-nek felel meg. Rövid szorzás után kiderül, hogy 100-1000 MP alatt 3,75-37,5 GB kapacitást kell érteni, ami borzasztóan kevés (az említett 37 giga 2060-ban szinte az elérhető maximális határt jelenti!). HD videónál (a BlueRay-t alapul véve) ez nagyjából ötszörös méretnövekedést jelent, azaz 1 perc kb 183 MB, azaz 18,75 GB és 187,5 GB-ről beszélünk. Ez már jobban hangzik, de még mindig messze alatta marad a mai háttérkapacitásoknak (nemhogy a jövőbelieknek).
A másik nagy probléma az ár. Hihetetlenül túl van árazva minden, aranyárban mérnek minden kütyüt, gyakorlatialg a mai árak durván többszöröséért. Az arányok kedvéért tessék belegondolni: a mai viszonyokhoz képest jóval drágábban megvenni jóval gyengébb cuccot.
Csak összehasonlításképpen: 1998-ban jött ki az első Celeron processzor és az AMD 3DNow!, javában tombol az Internet-láz (igaz, zömében csak telefonos modemen keresztül), megjelenik az iMac, a Google, Paypal, az Amazon. Már 1 gigaherz-es processzor kutatása is megindult, de 450 MHz volt a csúcsproci, a jellemző tárkapacitás 10 GB körül mozog, memória tekintetében a 64 MB a jellemző. Az amerikai háztarsátok 42%-ban volt számítógép.
Jól látható, hogy gyakorlatilag a '98-as szintet sem éri el átszámolva a SR tárkapacitása, pedig ugye pár évtizeddel előre kellett volna gondolkodni.
De nézzük a mobiltelefonokat. '91-től már nemcsak 2G szolgáltatás van, de '93-tól SMS is, és a mobiltelefont használók száma robbanásszerűen nő. Internethasználók száma szintén, az emberek 41%-a "online" is elérhető. '95-től megindul a .com (dotcom) virágzása is, azaz a cégek bevonultak az internetre. Már forgalomban volt a CD-ROM és a kiadás közelében járt a CD-RW is. Ezek alapján azért lehetett volna dolgozni a SR rendszerén.
A GPS 1983 óta elérhető bárki számára (előtte csak a katonaság használhatta), és '98-ban már közel állt ahhoz, hogy a 300 méter helyett 20 méteres pontossággal lehessen meghatározni az éppen aktuális helyzetet, ugyanis '95-ben üzembe állt a NAVSTAR és 2000-ben ezt már a civilek számára is elérhetővé tették. A játékban viszont csak a drágább autókon van hasonló rendszer.
A vezeték nélküli hálózat '91-től már elérhető, '97-re már a 802.11 szabvány is megjelent, ebből felmérhető lett volna, hogy a jövőben ennek meghatározó szerepe lesz. A Shadowrun világában gyakorlatilag minden "wired", azaz csak csatlakozókon keresztül lehet hozzáférni mindenhez.
Bár sokáig lehetne még sorolni a tényeket, de ezek alapján is csak az látszik, hogy a játék tervezői messze nem gondolkodtak több évtizeddel előre (pedig a 90-es években tapasztalható informatikai robbanásból kiindulva bőven lehetett volna miből kiindulni), és az általuk felvázolt elektronikai és informatikai világ már 10 évvel később is elavultnak hat.
Utolsó kommentek