Jó ideje gondolkodom már ezen a cikken, de visszatartó tényezőnek bizonyult az, hogy mások már egész korrekt leírást adtak magáról a játékról, amihez túl sokat én sem fogok tudni hozzátenni (a'la lerágott csont). Ettől függetlenül az ok, amiért mégis nekivágtam az az volt, hogy a saját szemszögemből szeretném ismertetni ezt a szerepjátékot.
Kezdem azzal, amit rendszeresen el szoktak felejteni, de szerintem az az alap egy játék világának megismerésében: a regények.
Nos, ebben a tekintetben a magyar kínálat igen szegényes. Kezdődött anno David Ferring bácsi Konrad triógiájával, amiből magyarul sajnos csak az első kettő érte meg a kiadást, a harmadik rész eltűnt a süllyesztőben, ami - mondanom sem kell - elég necces egy eleje-vége történet esetén. Cserébe a Szukits kiadó gondozásában nemrég (mármint a Konrad könyvekhez képest nemrég) piacra került a Gotrek és Félix ciklus, ami a Warhammer világ leghíresebb regénysorozata. A könyvek könnyen felismerhetőek a címükben szereplő "-vadász" utótagról, sorrendben: Trollvadász, Skavenvadász, Démonvadász, Sárkányvadász, Vámpírvadász, Óriásvadász, Bestiavadász (ezeket William King jegyzi) és az Orkvadász, Embervadász, Elfvadász is (amelyeket már Nathan Long írt).
Angolul azonban (természetesen) nagyságrendekkel több Warhammer regény olvasható, aki bírja az angolt, annak jó szívvel tudom ajánlani mindet.
De térjünk vissza magára a világra, kezdjük a besorolással. Hivatalosan (?) low fantasy, de én inkább a dark fantasy címkét aggatnám rá, ha már muszáj valami fiókba berakni. Hogy ez micsoda? Ez barátaim azt jelenti, hogy itt nem a nagy, heroikus küzdelmek vannak a középpontban elsősorban, hanem jórészt az életben maradás. Nem fogsz csillogó páncélban, délceg csatamén hátán, kristálylándzsával harcolni a hatalmas sárkányok ellen, hanem éhezve, mocskosan próbálsz valahogy kiszabadulni abból a retkes faluból, ahol épp a pestisjárvány dúl, a környező erdőkben pedig a káosz által megfertőzött és eltorzult bestiák szedik véres áldozataikat. No jó, beismerem: felütésnek kissé erős ez a kép, de itt ne számítson senki vidáman daloló, boldog földművesekre, és a mesebeli királyfira. Ez a világ a sötét középkornál is sötétebb, és mocskosabb, tele intrikákkal, titkokkal, cselszövésekkel és a káosz pusztításával.
Beszéljünk még tényleg nagyon röviden, csak címszavakban az előzményekről, a Warhammer történelméről.
Kezdetben voltak a sárkányok, majd az Öregek, végül a slannok (képzeld el Jabba és egy béka keresztezését). Idővel megteremtették az elfeket, majd később a törpéket is, mint a földön élő fajok első zsengéit. A hatalmasok sikertelenül próbálnak térkaput nyitni más világokra, ennek következtében betör a Káosz az Öregvilágba. A törpék és az elfek közös erővel visszaszorítják a fenyegetést, majd - mint akik jól végezték dolgukat - egymásnak esnek. Az elfek gyakorlatilag kivonulnak az Öregvilágból, a törpék pedig a várva várt nyugodt élet helyett a föld mélyéből támadó zöldbőrűek hordáival kellett hogy szembenézzenek. A küzdelem kilátástalannak látszik, mert az orkok utánpótlása kiapadhatatlannak tűnik. Ekkor lépnek színre az emberek (Sigmar Heldhammer vezetésével), és közös erővel sikerül kicsikarniuk a győzelmet - és megalakul a Birodalom.
Jelenleg a Káosz serege az északi sarki jégsivatagokból (ahol a térkapuk romjai porladnak) indul időről-időre hódító útjára, de csendben lappangva mindenhol felüti a fejét, és láthatatlanul terjeszkedik. Intrikákkal, cselszövésekkel a királyi udvarokba, nemesi családokba, tudósok tornyaiba, katonák barakkjaiba és a pórnép viskóiba is láthatatlanul belopakodik a káosz sötétsége, követői (a kultisták) pedig titokban szektákba szerveződve éltetik a Káosz isteneit.
- Az Öregvilágon a domináns faj az ember, a többiek 1%
- az elfek szinte kivonultak az óvilágból, a nemes (high) elfek a szigetükön, az erdei (wood) elfek a Birodalom nyugati szomszédjaként rejtőznek a világ elől. Harmadik csoportjuk a sötét és gonosz (dark) elfek a nem játszható fajok számát gyarapítják. Az elfek igazi kuriózumnak számítanak - csak nem feltétlenül a szó jó értelmében. Az Öregvilág lakó bizony nem szokták tárt karokkal fogadni a hegyesfülőek népét...
- A törpék a hegységek mélyén megbújó tárnákban, vagy a hegyszorosokban emelt sziklaerődökben élnek a Világvége hegységben, de a Birodalom területén is szép számmal találhatjuk meg őket a falvakban, városokban, ami nem csoda: Sigmar győzelme óta az emberekkel szövetségben élnek.
- Halflingok (félszerzetek) a Birodalom déli szegletében, Mood tartományban taláhatóak - aki látta a Gyűrűk Urát, annak nem is kell többet mondanom róluk.
- skavenek: patkányemberek, kiknek föld alatti járatai át- meg átszövik a Birodalom egész területét, és ők a városok csatornáinak urai is. Meglepően jól szervezett társadalmuk van, melyben a varázslóktól kezdve a génmanipulálással foglalkozó "orvosokon" át a mestergyilkosokig mindentféle népséget megtalálunk. Istenük a Szarvaspatkány (Horned Rat), de a káoszt is szolgálják. Szolgálataikat a kilétüket titkoló sötét varázslók és az alvilági hírekre szomjazó emberek szokták igénybe venni.
- ork, goblin, hobgoblin, troll, ogre és egyéb zöldségek, ezek gondolom mindenkinek ismerősek
- lizardmenek: vad gyíkemberek, a Slannok leszármazottai, akik jópáran még köztük élnek. Hidegvérű, az univerzum titkain elmélkedő népség, de harcban és varázslatokban is erősek. (lásd: maja kultúrkör)
- káosztörpék: egyes törpeklánok a túlélés érdekében a Káosz szolgálatába szegődtek, és Hashut néven imádják a Sötét Istenséget. Népük nagyjai egyszerre varázslók, papok és mérnökök, és népes hobgoblin rabszolgahordát tartanak. (lásd: asszír birodalom)
- undead/tomb king: múmiák, csontvázak és más élőholtak serege, akik féltő gonddal (és ártó mágiájukkal) óvják ősi kriptáik és piramisaik mélyén rejlő kincseiket (lásd: egyiptomi birodalom)
- vámpírok: uralkodni vágyó vérszívók, kik az emberi népet puszta akaratukkal igába hajtják, és csupán táplálékként tekintenek rájuk. tartományuk a Birodalom keleti csücskében található (lásd: Transsylvania)
- beastmenek: félig állat (általában kecske), félig ember, a káosz által eltorzított vad és vérengző, a pusztításnak élő lények. Sűrű, sötét erdők mélyén van a tanyájuk, a Birodalom számos részén megtalálhatóak. (lásd: ókori germán törzsek)
- káoszfattyak: eltorzult emberek és más élőlények, akiket a káosz megfertőzött és mutálódtak, és egyetlen céljuk uruk feltétlen és engedelmes szolgálata.
A káosz követői e négy isten valamelyikét követik - vagy pedig az oszthatatlan Káosznak hódolnak be.
- Khorne - vér és háború istene, követői az esztelen gyilkolás és vérontás mesterei
- Tzeentch - változás és mágia ura, a káosz varázslói neki szolgálnak, követőit (torz) mágikus képességekkel ruházza fel
- Slaneesh - kéj és gyönyör főpapja, kultistái elbájolják az embereket, majd rituálisan feláldozzák...
- Nurgle - romlás és fertőzés atyja, követői pestist és ragályt terjesztenek
- a Mannslieb, a nagyobb, fehér hold, az ár-apály jelenség felelőse, 25 napos ciklussal
- a Morrslieb, a kisebb, sötét hold, a káosz szimbóluma, ciklusa kiszámíthatatlan, folyton változik. Állítólag egy gigantikus warpstone, de ezt senki nem tudta eddig megerősíteni. A legvéresebb, legborzalmasabb rituálék mindig teliholdkor vannak.
A cikk következő, második részében a magát a világot szeretném bemutatni - földrajzi értelemben.
>>> TOVÁBB A CIKK 2. RÉSZÉRE >>>
Utolsó kommentek