HTML

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

  • Donjon: Csatlakozom. Mi is hamar meguntuk, hogy 6. szinten már elég kemények voltak a karakterek, daráltu... (2014.03.16. 10:44) Tápos Mákos
  • Majdénmegmondom: Én egész más miatt ábrándultam ki a Mókusból: Ynev miatt. Számomra teljesen érdektelen, pozőr tuca... (2014.03.15. 09:44) Tápos Mákos
  • HavasiG: Hehe, nekem is volt tűzvarázslóm, akinek az utolsó dobótőrén is 4 -es rúna volt. :) Aztán normali... (2014.03.13. 11:18) Tápos Mákos
  • KuraudoSutoraifu: Sajnos nálam is az "megutáltam" szó lett az, ami legjobban illett a helyzetre. Azóta porfogó a pol... (2014.03.12. 08:19) Tápos Mákos
  • trollfin: Hello Remek cikk! Én is pont most készíttetettem el egy paklit. Jó látni, hogy színesítő elemként... (2013.11.15. 10:30) Dark Heresy: Emperor's Tarot
  • Utolsó 20
Hobbies Other

Fantázia és realitás

tengerSAM (törölt) 2010.03.30. 09:03

Nos el is jutottunk az én nagy vesszőparipámhoz, ugyanis azt szeretem, ha a játékokban a realitás a lehető legnagyobb mértékben jelen van. Persze nagyon fontos az egyensúly, nagyjából úgy, ahogy az alábbi ambigramma* is szemlélteti:

Nyilván egy fantasy világban (ahol a mágia elengedhetetlen kellék) sokkal kevesebb realitás van, mint egy a történelmi hűségre építő játékban, de engem ki lehet kergetni a világból olyan hajmeresztő ostobaságokkal, mint az évszázadok óta lezárt katakombákban, hétpecsétes kapuk mögött kalandozóvérre áhítozó hús-vér szörnyek (pl. horribile dictu hidra vagy griff egy földalatti kazamatában!), akik isten tudja mit ettek, ittak addig a zárt ajtók mögött, és hogy nem őrültek és öregedtek meg az idők során. Igen tudom, a mindenható mágiával sok mindent lehet magyarázni, de szerintem elég szánalmas dolog minden irreális dologra ráaggatni a "mágia" táblicskut.

Persze az ostoba számítógépes játékok, kalandfilmek és bizonyos regények ezt a tévképzetet erősítik (ti. hogy ilyen egy igazi "dánzsön", de tessék abba is belegondolni, hogy az évszázadok (esetleg évezredek) alatt történő állagromlás milyen pusztító lehet egy védőmechanikára, és mi az, ami az idő vasfogát annyi időn keresztül is el tudja kerülni. Falba rejtett nyílvetők? Bajosan. Széteszi őket a rozsda, a feszítőhúrok elernyednek (ahhoz pár hónap is elég). Kifinomult, művészi gondossággal megalkotott lakat vagy zár? A rozsda rövid idő alatt elbánik vele, ahogy a por is. A kötelek sem sokáig állnak ellen az idő pusztításának, a fa elkorhad, a vas megrozsdál, a kő még az egyetlen, ami jól tűri az évek múlását, de nyugodtan el lehet felejteni a lépőkő és egyéb súlymechanikával működő dolgokat, hiszen azokhoz már érzékenyebb eszközök kellenek, amit bizony elég hamar tönkremennek. Ez talán illúziórombolásnak tűnik, hiszen gondoljunk csak az Indiana Jones filmekre vagy a jó kis számítógépes játékokban látható csapdákra.
Nos, az egyensúlyt mindig meg lehet találni, de érdemes figyelembe venni azt, hogy az idő múlásával minden gépezetbe - szó szerint és átvitt értelemben is - egyre több porszem kerül.

Adódik a kérdés, hogy a mágiát és a realitásokat vajon hogyan lehet összeegyeztetni. Nos, a varázslás témakörét többféleképpen is meg lehet közelíteni. Lehet olyan egy mágia, ami teljességgel megmagyarázhatatlan és felfoghatatlan, amolyan igazi csoda (egy kastélyt teremteni a semmiből), vagy lehet racionálisabb is, amikor valamiből (tárgy vagy szellemi erő) segítségével varázsol valaki, pl. a mágus akaraterejét kivetítve mér csapást az ellenfélre, vagy rúnák és rituálék segítségével idéz, esetleg valamilyen anyagot alakít át másmilyenné, másképpen fogalmazva valaminek az átalakításával hozza létre a varázslatot. Hogy jobban lehessen érzékelni a kettő közötti különbséget: az utóbbinál (valamilyen módon) megmagyarázható maga a varázslat fizikai/metafizikai/kémiai/biológiai/stb. módon, míg az előbbinél egyszerűen csak létrejön egyfajta - megmagyarázhatatlan - "csoda". Példa: a mágus kezében tartott öngyújtó lángjának segítségével (azt felerősítve) hatalmas tűzcsóvét lövell az ellenfélre - illetve hirtelen csak úgy kipattan az ujjai közül egy tűzlabda. Remélem érthető a különbség.

Szeretem, ha egy kaland a lehetőségekhez képest megmarad a realitások talaján, másképpen fogalmazva nincsenek benne logikátlan és minden realitást nélkülöző elemek. Persze mindent meg lehet magyarázni, és mindenbe bele lehet magyarázni, de rég rossz, ha magyarázkodni kell.
Példának okáért az könnyen belátható, hogy pl. egy ősrégi, hatalmas tudás és varázserő birtokában lévő sárkány gyakorlatilag elpusztíthatatlan. Egyrészt azért, mert nem ad erre lehetőséget, másrészt nincs az a hatalom, amivel bárki emberfia ezt meg tudná tenni. Ugyanez vonatkozik a nagyobb alvilági "démonokra" is. Persze az ún. "magas szintű" kalandozók ilyen babérokra vágynak, de érdemes felmérni, hogy egy halandő és egy félisteni/isteni tulajdonságokkal rendelkező ellenfél küzdelmének eleve elrendelt vége van, bármennyire is okos/erős/hatalmas is legyen az a botor, aki a nyilvánvaló tények ellenére ilyesmire vállalkozik.
Én gyűlölöm azokat a társaságokat, akik sorra hentelik a sárkányokat, démonurakat, félisteneket/isteneket, egyéb halhatatlan lényeket, mert ott már annyira elrugaszkodtak a realitásoktól, hogy a létező legprimitívebb (és szerintem bármilyen szerepjátékhoz méltatlan) mészárlás szintjére süllyedtek le.

Én azt tartom, hogy egy modul elkészítésekor többször is érdemes végiggondolni a megalkotás folyamata során, hogy valóban logikus és realisztikus-e, amit elképzeltünk. Tényleg ezt tenné az az illető az ő helyzetében? Vagy csak azért történnek úgy a dolgok, mert éppen ez szolgálja a mi (mesélői) érdekünket, holott értelmesen végiggondolva tökéletesen illogikus?

Nem célom a mesélői szabadság, a fennen szárnyaló alkotói képzelet virtuális szárnyainak erőteljes megnyirbálása, de azt sem szeretem, ha nyilvánvaló képtelenségek az eszközök egy elgondolás megvalósításában. Mindig meg lehet találni az arany középutat, ami minden felmerülő feltételnek megfelel.

* az ambigramma olyan grafika, ahol a feliratot több (jelen esetben 180 fokkal elforgatott) irányból elolvasva ugyanúgy értelmes, olvasható szót (szavakat) kapunk

8 komment Címkék: elmélkedés

A bejegyzés trackback címe:

https://rpgs.blog.hu/api/trackback/id/tr231875233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2010.03.30. 17:01:50

Hát barátom ne menj az RPG.HU oldschool részlegére, mert nagyon lehúznak. :)
Ezzel együtt egyetértek veled, ha nem is realitásról beszélünk akkor is legyen konzisztens a történet és ne lépje túl a világ kereteit.
Szívesen játszanék a csapatodban, ha lenne rá időm, helyem és lehetőségem. Valószínüleg ebből minimum nem teljesíthető.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2010.03.30. 17:06:57

Saját csapatom csak pár hónappal ezelőttig volt, aztán meguntam, hogy rám csak mesélői szerep jutott. Most egy már meglevő partiban töltöm épp a próbaidőmet. :)

Sok ember van más véleményen, akik szerint a realitásra törekvés pont a játék lényegét öli meg, hiszen ez a szabad fantáziáról szól. Szerintem meg meg kell találni a megfelelő egyensúlyt. De mindig lesz olyan, aki más véleményen lesz, én ezzel együtt tudok élni. :)

ügyfélszolgálatos 2010.03.31. 00:09:53

Hahaha! Nem menekülsz! Itt is megtalálunk! :D

Egyébként hajlamos vagyok együtt érteni veled, nekünk az a tapasztalatunk a skacokkal, hogy a legtöbb rendszer egy bizonyos szint vagy fejlődés után elszáll és borul a játékegyensúly. Pl.: Mágust mi egy partival kb. '93-tól 2005-ig nyomtuk legalább. És még úgy is, hogy nehezített szintlépést vezettünk be (itt a "klasszik" mágusról van szó) a 12 szint felett minden következő szinthez a jelenlegi szint 2x-se kell, még így is 18. szintre kúsztunk fel. És hozzá tenném a hentelésért már nem is igazán járt tp. Én Uwel paplovagot játszottam, de már vicces volt, hogy lényegében a rend egyik legmagasabb szintű egyede volt a karakterem. A mágus kb olyan 10. szintig volt kiegyensúlyozott (leszámítva a belező fejvadászokat és egyéb gyerekbetegségeket). A Codex is kb 10 szintig jó.
A másik nagy kedvenc nálunk az Armageddon 2092 volt, itt legalább tápos karaktereket is le lehetett teríteni egy jobb lövéssel. Itt Zákovszky Attilát a hitman-t játszottam és bár egy állat volt mind közelharcban, mind a lőfegyverekkel, néhány alkalommal csak a szerencsén múlt, hogy nem lukasztották ki végzetesen. Az első karakateremet egy orosz katonát pl. az első mesében ledurrantotta valami pönk.

ügyfélszolgálatos 2010.03.31. 00:13:10

Oh még eszembe jutott a legszörnyebb baromarc aki büszkén mutogatta a harcművész/bárd/fejvadász/barbár osztott karaktarét. Amikor rákérdeztem, hogy most ezt hogy? Annyit mondott, hogy kijátszottam... :S

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2010.03.31. 06:22:42

A "kijátszottam" a második leggyengébb kifogás, ami létezik. Ha valaki ezzel kezdi, akkor az már rég rossz...

Judea · http://roleplay.blog.hu 2010.04.02. 09:43:42

Nekem egy harcos/fejvadász osztott karakterem volt, lehet, hogy hülyén hangzik, de annyira titkossá akartam tenni a fejvadászt, hogy a parti elől is titkoltam (Hátha meglátják a karakterlapot.), hogy sima harcos foglalkozása volt a fedőtevékenysége. Így nem használta a fejvadászeszközöket sem. Kb. a második játéknál lebukott a többiek elött. (Mármint a játékosok hamar megsejtették, hogy miféle.) :)

ügyfélszolgálatos 2010.04.02. 22:20:35

@Judea: Ezzel nincs is baj. Szerintem teljesen jó karakterötlet. Pl. Vampire-ben a skacok 15.századi vámpír partijába egy nagyon távoli farkasember leszármazottal épültem be egy zsoldosvezér képében és meglepően sokáig nem buktam le vele.

Thirlen 2010.04.04. 10:45:25

Azért néha jó dolog erős karakterrel is játszani. Mi most D&D 3.5 alatt játszunk egy szó szerint világmegmentő kampányt, ahol a karaktereken múlik a világ sorsa. Magas szintűek vagyunk (a legmagasabb asszem 17.), de sokkal alacsonyabb szint egyszerűen nem lenne túl reális a kihívások szempontjából. Messze nem minden játékalkalommal van harc, harcba kezdeni adott esetben ezen a szinten különösen halálos lehet. Igaz, nem igazán a tápon volt a hangsúly a karakteralkotásnál.

Az Rpg.hu oldschool fóruma pedig jó hely! :-)
A magam részéről élvezni szoktam az ott leírt kampánysztorikat, a Kard és Mágia kapcsán pedig sokat tanultam magáról a szerepjátékról, és hogy mi a fontos benne (bár játszani sose játszottam).

A realitás szerintem fontos dolog a játékban, de nem szabad hagyni, hogy a hangulat rovására menjen. Ahogyan fura módon a hiánya is tönkreteheti a hangulatot. WHFRP erősebben épít a reálisabb viszonyokra, más rendszerek pedig kevésbé. Mindezzel együtt valószínűleg elsősorban mesélőfüggő.
süti beállítások módosítása