...avagy dolgok, amik a mesélők játékélményét rontják
Többször is írtak már arról, hogy mi az, ami a résztvevők játékát elronthatja, de mesélő oldalról - érdemtelenül - még nem esett szó, itt az ideje, hogy ezt is pótoljuk.
Általában - tisztelet a kivételnek - lusta szokott lenni a játékos társaság, így a mesélőre hárul, hogy a nagyobb információmennyiséget emészthető formában tálalja a csapat elé, legyen az háttérinfó, vagy bármilyen ismertető. Amikor sok-sok óra, sőt napok munkájával összeszedett, megszűrt, és áttekinthető formában leírt adatokat magasról sz..otyizza le a parti, akkor igencsak morcosra húzódik a mesélő szemöldöke. Tegyük fel, átrágja magát a GM több szabálykönyvön (500+ oldal), leírja összefoglalva a lényeget (hogy szegény játékosokat nehogy megterhelje a sok adat), és pár héttel később, mikor a gyakorlatban kellene hasznosítani az információkat, csak azt kapja vissza az ember, hogy "ja bocs, nem olvastam el" - na nagyon gyorsan egy 43-as méretű lenyomatot vizualizál még a legbékésebb mesélő is a játékosa hátsó felén. Vagy kettőt.
A másik, hogy úgy jön el a játékos játszani, hogy halvány lila gőze sincs semmiről (nem ismeri az adott világot), nem is veszi a fáradtságot, hogy utánanézzen a dolgoknak ("Előkapom a kardom! - De ez sci-fi játék..."), csak hirtelen belecsöppen a játékba, a végén meg felkel, és egy másodperc múlva már nem is emlékszik semmire. Esetleg játék közben is olvasgat, vagy mással foglalkozik.
Említhetnénk a passzív hozzáállást is, amikor azt várják, hogy majd a mesélő szépen alájuk teszi a sztorit, ők meg majd mondják, hogy A vagy B variációt választják. Egy igazi szerepjáték viszont nem ez, ha valaki erre vágyik, akkor lapozgasson KJK (kaland-játék-kockázat) könyveket, vagy üljön le a gép elé. Gondolkodni luxus, majd a mesélő megoldja, mi meg csak bámulunk ki a fejünkből, és dobáljuk a kockát, ha azt mondják. De az, hogy megmozgassák az agytekervényeiket és kreatív ötleteket bedobva közösen oldják meg a helyzetet, az túl fárasztó.
A másik véglet a kötözködő játékos, aki mindig mindent jobban tud, és inkább vitatkozik játék helyett, mert ha nem úgy történik valami, ahogy ő elképzelte, akkor kiveri a balhét. A játék persze nem halad, a többiek meg unják a vitát (ami teljesen érthető).
A következő delikvens a troll, aki szándékosan elhülyéskedi a dolgokat, direkt keresztbe tesz mindenkinek (mesélő included), de ezen egyedül csak ő szórakozik jól. Kivéve, ha van még egy hülye a csapatban...
Nem hagyhatjuk ki a notórius későket sem, akik a lefixált időpont után egy, vagy akár több órával később esnek be a játékra, ami egy csapatjáték esetén meglehetősen nagy kiszúrás a partival szemben.
Szintén a mesélő idegeire tud menni a tápbajnok, aki a karakter (remélhetőleg legális) kimaxolásával van csak elfoglalva, mindig félisteni karaktereket álmodik meg, akik az adott területen az übermegahiperkirály, és ennek érdekében állandóan a GM-et nyüstöli, hogy megkapja az áhított xp-t, tárgyat, satöbbit.
Kicsit más terület, amikor a mesélő rápörög egy új játékra, lelkesen próbálja rábeszélni a társaságot, mire a reakció: "Mehhh..."
Tovább is van, mondjam még? :) Kommentekben jöhetnek a többiek!
Utolsó kommentek