HTML

Utolsó kommentek

  • Donjon: Csatlakozom. Mi is hamar meguntuk, hogy 6. szinten már elég kemények voltak a karakterek, daráltu... (2014.03.16. 10:44) Tápos Mákos
  • Majdénmegmondom: Én egész más miatt ábrándultam ki a Mókusból: Ynev miatt. Számomra teljesen érdektelen, pozőr tuca... (2014.03.15. 09:44) Tápos Mákos
  • HavasiG: Hehe, nekem is volt tűzvarázslóm, akinek az utolsó dobótőrén is 4 -es rúna volt. :) Aztán normali... (2014.03.13. 11:18) Tápos Mákos
  • KuraudoSutoraifu: Sajnos nálam is az "megutáltam" szó lett az, ami legjobban illett a helyzetre. Azóta porfogó a pol... (2014.03.12. 08:19) Tápos Mákos
  • trollfin: Hello Remek cikk! Én is pont most készíttetettem el egy paklit. Jó látni, hogy színesítő elemként... (2013.11.15. 10:30) Dark Heresy: Emperor's Tarot
  • Utolsó 20
Hobbies Other

Shadowrun és az elektronika

tengerSAM (törölt) 2010.04.07. 09:59

Terítékre kerül az egyik szívfájdalmam, a Shadowrun (3. kiadás) egyik achilles-sarka, az elektronika.

Tudom, hogy az első kiadás 21 éve került a polcokra és azóta robbanásszerűen változott meg a számítástechnika, az internet és az elektronika, de a harmadik kiadás "csak" 12 éve, '98-ban látott napvilágot, amikor már a tendenciák jól látszottak. Ennek ellenére  a játékban (2060-ban) a mágia fejlettsége mellett az elektronika szánalmasan "elmaradott", bár vannak cyber-cuccok, és bioware-k, mégis gyerekcipőben jár sok olyan dolog, ami már most is messze túlhaladottnak tekinthető.

Ott van pl. a Megapulse-probléma. A szabálykönyv szerint 1 MP egy percnyi videofelvételnek felel meg. A könyben található eszközök 100-1000 MP-nyi tárolókapacitással rendelkeznek, ami elképesztően kevés. Tessék belegondolni, hogy egy mai DVD (4,5 GB)-t veszünk alapul (ami igen jó videominőséget jelent), azon nagyjából 2 órányi video fér el, azaz 1 percnyi képanyag 38.4 Megabyte-nek felel meg. Rövid szorzás után kiderül, hogy 100-1000 MP alatt 3,75-37,5 GB kapacitást kell érteni, ami borzasztóan kevés (az említett 37 giga 2060-ban szinte az elérhető maximális határt jelenti!). HD videónál (a BlueRay-t alapul véve) ez nagyjából ötszörös méretnövekedést jelent, azaz 1 perc kb 183 MB, azaz 18,75 GB és 187,5 GB-ről beszélünk. Ez már jobban hangzik, de még mindig messze alatta marad a mai háttérkapacitásoknak (nemhogy a jövőbelieknek).

A másik nagy probléma az ár. Hihetetlenül túl van árazva minden, aranyárban mérnek minden kütyüt, gyakorlatialg a mai árak durván többszöröséért. Az arányok kedvéért tessék belegondolni: a mai viszonyokhoz képest jóval drágábban megvenni jóval gyengébb cuccot.

Csak összehasonlításképpen: 1998-ban jött ki az első Celeron processzor és az AMD 3DNow!, javában tombol az Internet-láz (igaz, zömében csak telefonos modemen keresztül), megjelenik az iMac, a Google, Paypal, az Amazon. Már 1 gigaherz-es processzor kutatása is megindult, de 450 MHz volt a csúcsproci, a jellemző tárkapacitás 10 GB körül mozog, memória tekintetében a 64 MB a jellemző. Az amerikai háztarsátok 42%-ban volt számítógép.

Jól látható, hogy gyakorlatilag a '98-as szintet sem éri el átszámolva a SR tárkapacitása, pedig ugye pár évtizeddel előre kellett volna gondolkodni.

De nézzük a mobiltelefonokat. '91-től már nemcsak 2G szolgáltatás van, de '93-tól SMS is, és a mobiltelefont használók száma robbanásszerűen nő. Internethasználók száma szintén, az emberek 41%-a "online" is elérhető. '95-től megindul a .com (dotcom) virágzása is, azaz a cégek bevonultak az internetre. Már forgalomban volt a CD-ROM és a kiadás közelében járt a CD-RW is. Ezek alapján azért lehetett volna dolgozni a SR rendszerén.

A GPS 1983 óta elérhető bárki számára (előtte csak a katonaság használhatta), és '98-ban már közel állt ahhoz, hogy a 300 méter helyett 20 méteres pontossággal lehessen meghatározni az éppen aktuális helyzetet, ugyanis '95-ben üzembe állt a NAVSTAR és 2000-ben ezt már a civilek számára is elérhetővé tették. A játékban viszont csak a drágább autókon van hasonló rendszer.

A vezeték nélküli hálózat '91-től már elérhető, '97-re már a 802.11 szabvány is megjelent, ebből felmérhető lett volna, hogy a jövőben ennek meghatározó szerepe lesz. A Shadowrun világában gyakorlatilag minden "wired", azaz csak csatlakozókon keresztül lehet hozzáférni mindenhez.

Bár sokáig lehetne még sorolni a tényeket, de ezek alapján is csak az látszik, hogy a játék tervezői messze nem gondolkodtak több évtizeddel előre (pedig a 90-es években tapasztalható informatikai robbanásból kiindulva bőven lehetett volna miből kiindulni), és az általuk felvázolt elektronikai és informatikai világ már 10 évvel később is elavultnak hat.

5 komment Címkék: shadowrun

A bejegyzés trackback címe:

https://rpgs.blog.hu/api/trackback/id/tr981875356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kanalasgém 2010.04.07. 11:56:20

Gyanítom nem akartak blődségeket, és nem ez volt a fő irány a fejlesztéseknél. amúgy számos jó partit játszottam sr-ben :-)

Huntroll 2010.04.07. 23:50:15

Engem különösebben nem zavar, hogy nincs iPhone 3G a SR-ban. A bányás példád tényleg elég kemény volt, de szerintem itt kicsit túlzásba viszed a realizmus követelését, végső soron ez csak egy játék. Ha át akarom érezni a valóságot, inkább elmegyek kocsmázni, aztán lesz elég low, fantasy nélkül. De egy játéknál a folyamatos, 100% realizmusra való törekvés gyakran szőrszálhasogatáshoz vezethet. Ezt gondolom az előző WFRP-s parti kapcsán nem nagyon kell fejtegetnem... Nincs is szebb dolog, mint két órát vitázni, hogy vajon hogyan tököljünk valami aprósággal, miközben a karakterem csak_valami_mutáns_gecit akarna legyakni :D

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2010.04.08. 06:18:39

@Huntroll: Bocs, ott TI tököltetek órákon keresztül, én sztoikus nyugalommal vártam a traccsparti végét. :)

Mellesleg azért, mert valaki a realitásokra törekszik, még nem jelenti azt, hogy a fantáziát ki kell ölni a játékból. Van egy nagyon jól tartható, egészséges egyensúly, amit minden játékban lehet hozni, ami nem megy a játékélmény rovására, de nem is alacsonyítja le a kalandot egy ovismese szintjére.

Thirlen 2010.04.08. 13:11:47

A félkilós mobiltelefonokról ne feledkezzünk meg! :-)
Ezzel együtt a Sahdowrun nagy kedvenc. Mi az ilyeneken általában elegánsan túlléptünk, mondván, az a felvétel akkor biztos olyan felbontás is. 4e-ben pedig ezeknek a problémáknak egy részét javították, újakat hozva helyettük.

ügyfélszolgálatos 2010.04.09. 00:54:23

Én kiberpánk hangulatból inkább az Armageddon 2092-t szeretem. A FÉG-nek (igen a fegyver és gázkészülék gyártónak) dolgoztunk amit Kötegyáni Aladár vezetett személyesen. :P