HTML

Utolsó kommentek

  • Donjon: Csatlakozom. Mi is hamar meguntuk, hogy 6. szinten már elég kemények voltak a karakterek, daráltu... (2014.03.16. 10:44) Tápos Mákos
  • Majdénmegmondom: Én egész más miatt ábrándultam ki a Mókusból: Ynev miatt. Számomra teljesen érdektelen, pozőr tuca... (2014.03.15. 09:44) Tápos Mákos
  • HavasiG: Hehe, nekem is volt tűzvarázslóm, akinek az utolsó dobótőrén is 4 -es rúna volt. :) Aztán normali... (2014.03.13. 11:18) Tápos Mákos
  • KuraudoSutoraifu: Sajnos nálam is az "megutáltam" szó lett az, ami legjobban illett a helyzetre. Azóta porfogó a pol... (2014.03.12. 08:19) Tápos Mákos
  • trollfin: Hello Remek cikk! Én is pont most készíttetettem el egy paklit. Jó látni, hogy színesítő elemként... (2013.11.15. 10:30) Dark Heresy: Emperor's Tarot
  • Utolsó 20
Hobbies Other

WFRP, ahogy én szeretem - III. rész

tengerSAM (törölt) 2010.04.02. 08:00

Míg az előző két részben a játéknak teret és helyet adó világot mutattam be, most magával a rendszerrel szeretnék foglalkozni.

Én ugyan az első kiadással ismerkedtem meg jó pár évvel ezelőtt, de a másodikban már jópár dolog "finomítva" lett, véleményem szerint játszhatóbb lett a rendszer a módosításokkal. Azóta megjelent a harmadik kiadás is, és vannak benne előremutató dolgok, de nekem az már inkább egy asztali táblás játék, mintsem vérbeli szerepjáték. Persze ezzel lehet vitatkozni, de engedtessék meg nekem, hogy arról a játékról ejtsek most pár szót, amelyiket a legjobban szeretek a három közül: a középsőt, azaz a második kiadást.

A rendszer

A játék alapvetően D10 (pontosabban D100) alapú, azaz a dobások zöme százalékos jellegű, csak néhány kivétel van, ahol D10-zel kell dobálni (pl. kezdeményezés, sebzés, varázslás).

Karakter

4 faj közül választhatunk (egyik sem fog meglepetést okozni): ember, elf (na őket nem nagyon szeretik a birodalomban), törpe és félszerzet (halfling).
Elvileg szabadon választható, de a GM korlátozhat.

Karakterisztikák

Nézzük az első sort, az elsődleges tulajdonságokat.
WS: Weapon Skill, azaz közelharc érték
BS: Ballistic Skill, azaz távolsági harc érték
S: Strength, azaz erő
T: azaz Toughness, szívósság, fizikai ellenállóképesség
Ag: Agility, azaz reakció/gyorsaság/ügyesség
Int: Intelligencia
WP: Willpower, akaraterő
Fel: Fellowship, azaz vonzerő, karizma
Ezek mindegyike százalékos érték, a próbák során d100-zal ezt kell megdobni (kisebbet vagy egyenlőt), persze a körülmények miatt erre jöhet módosító. Kidobásuk fajonként külön táblázatból történik.

A második sor a másodlagos tulajdonságoké, ezek ún. számított értékek lesznek, valamint ezek nem százalékban vannak megadva, hanem pontokban.
A: Attack, a leadható támadások száma egy fordulóban
W: Wound, sebpont
SB: Strength Bonus, azaz erőbónusz: a S tulajdonság első (tízes helyiértékű) számjegye, kézifegyvereknél ennyivel lesz magasabb a sebzés értéke
TB: Toughness Bonus, azaz szívósságbónusz: a T tulajdonság első (tízes helyiértékű) számjegye, ennyivel kevesebb fizikai sebzést szenved a tulajdonos (gyk. sebzésfelfogásról van szó)
M: Move, azaz mozgás, ennyi yard távolságot tesz meg átlagos tempóban egy forduló alatt
Mag: Magic, azaz mágia, alapesetben 0, afölött általában annyi kockával tud varázsolni valaki, ahányas érték áll itt (más módosítók is lehetnek)
IP: Insanity Point, őrület pont, ez is nulláról indul, és minnél több gyűlik össze, annál valószínűbb, hogy valami pszichiátriai kórkép lesz az illetőn diagnosztizálható...
FP: Fate Point, Sors-pont. Később lesz róla szó.

Mije van még egy karakternek?

Carrier: pályafutás, a rendszer legkirályabb ötlete, kasztok helyett használatos.
Kezdéskor alapból fajtól függő RANDOM basic (kezdő) carriert kapnak a karakterek , de a GM természetesen dönthet másként is. Mindenesetre - mivel a carrier rendszernek köszönhetően bárkiből lehet bármi - én támogatom a véletlenszerű kidobást, kellemes színt visz a játékba.
Skillek: képzettségek, valamelyik tulajdonsághoz kapcsolódó százalékos értékkel
Talentek
: képességek vagy adottságok, amik különlegessé teszik a karaktert
Jellem: na az nincs, mindenki játssza ki, amit szeretne, senki sincs korlátok közé szorítva, illetve nem lesz olyan anomália, hogy a karakter ugyan X jellemű, de a játékos képtelen ezt kijátszani

A karaktergenerálás részben sok background infó található, van random táblázat az ötletteleneknek (vagy NPC generáláshoz): kor, magasság, súly, hajszín, szemszín, ismertetőjelek, testvérek száma, csillagjegyek, születési hely, név...

A különlegesség: kaszt helyett carrier

Milyenek vannak? (több, mint 200 fajta!)
Példák: agitátor, nagykövet, gyógyszerész, sarlatán, művész, asztrológus, felderítő, borbély, zsoldos, tengerész, testőr, fejvadász, térképész, kéményseprő, futár, kocsis, párbajhős, mérnök, felfedező, farmer, kompos, halász, szerzetes, templomos lovag, sírrabló, boszorkány, főpap, lovas íjász, vadász, tanonc, fogadós, börtönőr, lámpagyújtogató, rabló, tolvaj, milicista, bányász, navigátor, nemes, útonálló, paraszt, gladiátor, patkányfogó, bárd, írnok, hajós kapitány, szolga, kém, tanuló, templomőr, adószedő, üzletember, színész, veterán, bálnavadász, inkvizítor...

Mire jó?
Mindegyikkel fejlesztheted a karakteredet, mindegyik más téren ad valami pluszt. Némelyik többet, némelyik kevesebbet, de mindegyik hasznos a maga módján.
Egymásra épülő carrierekkel el lehet érni egyfajta specializációt
Pl: Initiate - Priest - Anointed Priest - High Priest
Nem egymásra épülőkkel szélesebb körű ismeretek és tudások gyűjthetőek be
Pl: gyógyítani képes, jól harcoló, illúzionista nemesúr, akit a felfedezések éltetnek
A kettő keverékével szinte bármilyen kombinációt létre lehet hozni
Pl: grál lovag főpap, aki nem mellesleg kiváló céllövő is, vagy a joghoz kiválóan értő mestertolvaj, aki elismert ékszerész

A lényege a carrier-rendszernek az, hogy nem vagy beszorítva a kezdő kaszt kereteibe, bármikor elkezdhetsz egy újat, egy neked tetsző carriert - ha akarsz.
Zsebmetszőként indult a karaktered, de úgy hozta a sors, hogy kiderült: mágikus tehetséged van? Semmi probléma!
Rabló voltál, de jó útra tértél és pap szeretnél lenni? Nincs akadálya!
Művelt katona? Kigyúrt testű varázsló? Mágiát használó tolvaj? Nemesi származású sírrabló (a’la Lara Croft)? Semmi gond! Minden megoldható!

Hogyan is néz ki egy carrier?

Mit lehet fejleszteni: tulajdonságok (a megadott +% mértékéig), skillek és talentek.
100 XP a beváltás: +5% tulajdonság, 1 skill vagy 1 talent talent vehető érte.

Tulajdonságok: a fejlődési értékek NEM összeadódóak, mindig a kezdeti (a játék eleji) értékekre vonatnoznak, tehát ha az egyik karrieredben 20%-ot fejlődsz, és a következőben ugyanannál a tulajdonságnál 15% van, akkor az azt jelenti, hogy az előző karrieredben már (túl)teljesítetted az adott karakterisztikára vonatkozó kritériumot, szóval nem tudsz benne tovább fejlődni.

Skillek és talentek: ha már megvan egy adott skill vagy talent, de az új carrier kritériumai között is szerepel, akkor veheted úgy, hogy azt teljesítetted... vagy (csak skillek esetében) felveheted master fokozatként is: 100 XP = +10% (max 20%), ilyenkor az adott skillt a vonatkozó tulajdonság+10% (vagy +20%) értékkel használhatod.

Ha befejezted a karriert (minden lehetséges tulajdonságfejlesztést megcsináltál, minden skillt és talentet felvettél): 100 XP-ért továbbmehetsz egy másik carrierbe, ami a mostani karriered „carreer exit” felsorolásában szerepel - vagy 200 XP-ért egy másik BASIC (NEM advanced!) karriert választhatsz.

FONTOS! A választott új carrier „trappings”-ában (felszerelés) szereplő tárgyaknak a birtokodban kell lennie váltáskor!
Bármit is választasz, a GM-nek bele kell egyeznie! Sőt a skillek, talentek, és tulajdonságok fejlesztésébe is beleszólhat, pl. nem engedi, hogy fejlesztd a Strength tulajdonságodat, ha egész idő alatt csak napoztál és pihentél (mitől fejlődőtt volna közben az erőd?)
Advanced carriert csak úgy választhatsz, ha az a carrier exitben szerepel!

Megjegyzés: Első carriernél minden skillt, talentet és trappinget ingyen megkap a delikvens (tehát csak tulajdonságokat kell majd fejleszteni)

Skillek

Mindegyik Skill egy tulajdonságra épül, és (master fokozat híján) annak a százalékos értékét használja, pl. a Gamble (szerencsejáték) skill Int alapú, azaz olyan %-kal használod, mint amennyi az Intelligenciád (persze ehhez a nehézség miatti módosítók is majd hozzájönnek)
Két skill típus van, és mindkettő csak abból a szempontból érdekes, hogy mi van akkor ha az adott skilllel NEM rendelkezel.
Basic: ha olyan basic skillt akarsz használni, amit nem tanultál még meg, akkor a hozzárendelt tulajdonságérték felével próbálhatod meg használni.
Advanced: ha nincs ilyen skilled, akkor azt egyáltalán nem használhatod (nem értesz hozzá).

Jó tudni: bizonyos talentek boostolhatják a skilleket (+%-ot adnak)

Talentek

Alapvetően két fajtára lehet őket osztani:

Boosterek (erősítők), amik bizonyos skillek vagy tulajdonságok értékét emelik meg,

És egyéb talentek, amik valamilyen különleges képességet adnak a karakternek.

Mágia

A mágia a Káosz Birodalmából áramlik a világba. Ám míg odaát egységes, addig az Öregvilágra érve a kapuk nyolc színre bontják. A mágikus tanok nyolc iskolája közül mindenki csak eggyel rendelkezik. Vannak olyan mágiaformák, amelyek mind a nyolcat egyszerre manipulálják: a sötét mágia, és az elf nemes mágia.

A varázslás feltételei:

  • Legalább 1-es Mag tulajdonság
  • Channeling skill (a varázslat fókuszálásához)
  • egy Arcane nyelv (talent) ismerete (ezen kell közben beszélnie a varázslónak)
  • plusz alábbi talentek valamelyike: petty magic, lesser magic, arcane lore, dark lore, divine lore (ez mutatja, hogy milyen típusú mágiát használ)

(kifejezetten "mágiás" carriernél ezeket - előb vagy utóbb - megkapod)

Varázslás

Hogy mennyi és milyen action-be kerül a varázslás, azt az adott varázslat dönti el.

MagxD10 dobással a varázslat casting numberét kell megdobni. Összetevőkkel, (ingredients) rákészüléssel stb. bónuszokat kaphatsz a dobás eredményéhez.

A varázslás szépségei

- Egy harci körben csak egyszer lehet varázsolni, más korlát nincs (azaz egyébként bármennyit, naponta akár ezret is).
- Magic Missile jellegű varázslatok automatikusan találnak! (nincs parry/dodge!)
- Vannak (szép nagy) területre ható varázslatok.

A varázslás hátulütői
- Ha nem tudsz beszélni, nem varázsolhatsz!
- Ha a koncentrálás alatt megzavarnak, akkor channeling skill tesztet kell dobni.
- Páncélban kb. AP-nek megfelelő negatív módosítót kapsz a casting rollra.
- Ha a kockákkal egyformát dobsz (pl. kettő darab 1-est), akkor jön Tzeentch átka (valamiféle káosz manifesztációk történnek) vagy papoknál az Istenek haragja (Wrath of Gods) – a’la vadmágia. Súlyosságtól függően elszáradhatnak körülötted a virágok, vagy megjelenik egy káoszdémon... Jobb nem kockáztatni. És minél többet varázsol valaki, annál nagyobb az esélye, hogy valami félresikerül... Persze lehet ezt még fokozni! Ha dobáskor az összes kocka 1-es, akkor WP teszt et kell dobni, és sikertelenség esetén máris gazdagabb lesz a varázstudónk egy 1 IP-vel...

Fate & Fortune

Fate pontok: egy pont permanens feláldozásával megúszható a halál (váratlan isteni csoda, stb.), viszont FP-t szerezni szinte lehetetlen, maximum szuperheroikus jellegű dologgal (ami valljuk be, nem túl valószínű).

Fortune (vagy Lucky) pontok: minden nap annyi LP-t kapnak a karakterek, amennyi a nap elején az FP-jük.

Hogy az LP mire jó?

  • egy characteristic vagy skill teszt újradobható
  • extra parry vagy dodge (de egy harci körben csak 1 tehető a normált is beleértve)
  • extra d10 az kezdeményezés dobáshoz
  • extra half action

 Insanity

IP bizonyos események alkalmával „szerezhető”, komoly stressz vagy mentális trauma eredménye, pl. kultisták vérben tocsogó oltára kizsigerelt testekkel, esetleg egy démoni vagy terrort okozó teremtmény megpillantása, a káosz hatása, kritikus találat (!), stb.

Ilyen esetekben WP teszt rontása esetén (általában) +1 IP.

6 IP elérése esetén újabb WP teszt, ha elrontja a karakter, akkor ugyan elveszti az összes IP-jét, de kap egy disordert (őrületet), amit a GM választ ki (20 különböző van, pl pirománia, skizofrénia, depresszió, démoni megszállottság).

IP-t gyógyítani lehet healing teszttel (nagyon rizikós), droggal (csak rövid időre közömbösíti) vagy varázslattal (kevés mágiahasználó képes rá), szóval sz*pás a javából, viszont színesítheti a karakter kijátszását. Vagy nem... :)

Felszerelés
Minden karakter a Strength karakterisztikájának 10x-ét (törpéknél 20x, lovaknál 30x) képes elcipelni. Ha a súly meghaladja a megadott mértéket, akkor negatív módosító jön a mozgásra, azaz csökken a M karakterisztika. Ez a szabály opcionális, de nagyon logikus.
Minden felszerelésnekl van egy súlyértéke, és egy beszerezhetősége (abundant, plentiful, common, average, scarce, rare, very rare), és minősége (poor, common, good, best).

Rengeteg, logikusan összegyűjtött infó van arról, hogy mit hol és mennyiért lehet megvásárolni, sőt azt is megtudhatjuk, hogy melyik népréteg átlagosan mennyit keres egy évben, így a mesélőknek nincs nehéz dolga, ha egy ismeretlen áru értékét kell megbecsülnie.

Egyebek

A könyvben szó van a betegségekről és mérgekről (sok-sok gyakorlati példával), de bőven lehet olvasni a vallásokról (rituálék, ünnepek, jelentős vezetők, irányzatok, stb.) és a tiltott szektákról is, valamint a Birodalomról is van egy tájékoztató összefoglaló. Természetesen van kalandmesteri szekció is a könyvben, példamodullal, és sok hasznos tanáccsal, és természetesen jópár gonoszsággal (Bestiárium, őrületek, stb.).

Mivel így is hosszúra nyúlt ez a cikk, ezért a harcrendszerrel a következő részben fogok foglalkozni.

>>> TOVÁBB A CIKK 4. RÉSZÉRE >>>

5 komment Címkék: ismertető warhammer wfrp wfrp-ismertető

A bejegyzés trackback címe:

https://rpgs.blog.hu/api/trackback/id/tr721879383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aalbert · http://babzsak.blogspot.com/ 2010.04.03. 20:59:23

köszönöm a leírást!
felidézte mennyire furcsálltam ifjúkoromban - napi maguson, így kasztokon nevelkedett eszemmel -, hogy egy "csatornatisztítóval" induljak... az egymásra
épülő szakmák persze tetszettek már akkor is...
(így a szabálykönyve bepillantva, a kalandozás előtti civil szakmaként jobban értem, mit is jelent ez...)
kár, hogy annak idején kimaradt... szívesen bejártam volna egy "csontgyűjtő" - "bérgyilkos" életpályát...

docker 2012.01.03. 10:07:27

Számomra nem derült ki egyértelműen a könyvből, hogy a karrierváltáshoz mi szükséges a felszerelésen és a 100xp-n felül?
Szükséges mindent kifejleszteni az előző karrierben, vagy csak a talent-eket és skill-eket, netán semmilyen fejlesztés nem kötelező.
Tehát minek a kritériumai ezek, a karrier elhagyásához vagy felvételéhez?

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2012.01.03. 10:52:00

Karrierváltás: egy karrierből _elméletileg_ bármikor ki lehet lépni (=félbehagyni), viszont olyankor a carreer exitben szereplő foglalkozásokat nem veheted fel. <== EZ ITT A LÉNYEG!
Nem mellesleg jó ok is szükséges a félbehagyáshoz (nem a játékosnak, hanem a karakternek).
Nagyon erősen javallott, hogy a GM szakncionálja a tápolási célzattal félbehagyott karrierű karaktereket ("ja, csak azért vettem fel, mert itt van egy tökjó skill/brutál tulajdonság%"), de akár meg is tilthatja a félbehagyást, vagy "roll-back"-et tehet kötelezővé (a félbehagyott karrierben tett összes fejlesztést elveszíti a játékos, de visszakapja a ráköltött XP-ket).
Azt is meg lehet tenni (GM dönt), hogy később folytathassa az illető a félbehagyott karriert, erre viszont sokszor szükség lehet, ha speciális kritériumok kellenek a befejezéshez (gyakori az advanced karriereknél).
Egy karrier akkor van befejezve, ha minden tulajdonság, skill és talent fel van véve (utóbbi kettőnél elég ha a "... or ..." választási lehetőségeknél az egyik megvan).
Új karrierbe lépéshez 100 (ha a korábbi bármelyik karrier carreer exit-jében szerepel), vagy 200 (egyéb BASIC carreer felvétele) XP szükséges, és a kívánt új karrier trappings-ében szereplő összes cucc megléte is kritérium.

docker 2012.01.07. 15:49:45

Köszönöm a kimerítő választ. Habár teljesen logikus a dolog, én az alapkönyvben ezt oda írtam volna a karrierváltáshoz.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2012.01.07. 16:01:35

Teljesen igazad van, utólag azért erratázták a kérdést.